Ako a prečo vznikol britský roadster MGF ? Kam to dotiahol ? Čo od neho môžeme čakať ? Kto by si ho vlastne mal kúpiť ?
Roadster: dvojmiestny kabriolet s motorom uloženým naprieč pred hnanou zadnou nápravou.
Vývoj tohto vozidla sa začal v 80-tych rokoch, z prototypu 4R2, ktorým sa overovali jazdné vlastností tejto konštrukcie, vtedy ešte s motorom z vozu Mini. Na Frankfurtskom autosalóne bol v roku 1985 predstavený dizajnérsky projekt MG EX-E, v ktorom sa jasne črtali budúce tvary. Po vývojových štúdiách koncepcií pohonu roadstera vzniká prototyp MG s pohonom zadnej nápravy motorom naprieč vzadu, ako najekonomickejšie riešenie pri dobrom riešení podvozku v porovnaní s konkurenciou. V sériovej výrobe sa zase z ekonomických dôvodov použilo veľa spoločných dielov z koncernových vozov Rover Group.
MGF mal zaujať miesto v ponuke koncernu MG Midget, MG B kabriolet. Do sériovej výroby sa však dostal až v roku 1995 s motorom 1,8 16V ( v spolupráci s Hondou) a neskôr i výkonnejším 1,8 VVC, kde Rover Group použil patent firmy AE na premenlivé časovanie. Neskôr bol pridaný motor 1,6 16V. Pokusy konštruktérov boli aj s motormi 2,0 V6 a 2,5 V6 so 180 – 230PS, ale sériovo sa nemontovali, po zmene vlastníka (BMW), z konkurenčných dôvodov pre Z3 v USA. Aj z tohto dôvodu sa MGF nikdy za éry BMW do USA nedovážalo. V Európe MGF zaznamenalo obchodný úspech aj po modernizácii na MG TF. Niekoľko limitovaných sérií, s úpravou interiéru a liatinových diskov, zvýšilo zberateľský záujem. Predovšetkým verzia Trophy, ale aj napr. Abingdon, Evulution. Tento malý, nestarnúci roadster púta na ceste stále pozornosť vďaka svojej nadčasovej elegancii a ladnej línii karosérie, z ktorej cítiť aristokratický pôvod, netuctová koncepcia a fakt, že ide o značku s dlhou tradíciou v motoristickom športe. Je príjemné poznanie, že tento čistokrvný anglický roadster sa neodnáša do šrotu, ale si ho majitelia sami, alebo za pomoci špecializovaných firiem, nechávajú renovovať a stávajú sa kultovou záležitosťou. Automobiloví fajnšmekri si ich uschovávajú, ako cenné svedectvo zvláštnosti pre budúce generácie ostrovnej značky Morris Garage.
MGF je veľmi hravé auto a pokiaľ ho využívate na výlety s užívaním si neba nad hlavou a vetra vo vlasoch, je to ten najvďačnejší spoločník. Relatívne krátky rázvor robí z tohto auta, aj keď s malým motorom, veľmi svižného gymnastu v krkolomných zákrutách. MGF celkovo je nezvyčajne dlho odolný voči pretáčavosti a jej korekcia je možná prostým ubratím plynu. Jeho slabšou stránkou je smerová stabilita v priamom smere. Na nerovných vyjazdených cestách voz vyžaduje neustálu pozornosť a korekciu riadenia. Ako klasická zadokolka, je voz háklivý na nesprávne zaobchádzanie pri rýchlych prejazdoch zákrut. Na mokrej ceste pri necitlivom zošliapnutí plynového pedálu a neodhadnutí rýchlosti nájazdu, je odmenou pretáčavosť vyžadujúca rýchlu reakciu.
Pružnosť tohto atmosférického motora je veľmi príjemná. V zásade všetky 1,8-ičky sú ladené tak, že už od 1500 -1800 otáčok naozaj „ťahajú“. To potom výsledne ovplyvňuje aj spotrebu, ktorá sa pohybuje medzi 6,7 – 8,1 litrami Naturalu 95.
Kúpou akéhokoľvek MGF sa zaradíte do rodiny roadsterov a fanúšikov MG, čo neoľutujete. Len nákupná cena musí zodpovedať stavu a Vašim možnostiam, či už finančným, alebo odborným. Dnes sa dá zreštaurovať všetko a náhradné diely je možné zabezpečiť si či už individuálne, alebo objednaním zo zahraničia.
A ešte jeden poznatok: MG bez originálnych diskov nie je MG.